Zajęcia muzyczno-ruchowe - rytmika
Rytmika według Emil Jaques-Dalcroze poprzez aktywne formy obcowania z muzyką otwiera szerokie możliwości przed dzieckiem – rozbudza wrażliwość muzyczną i estetyczną dzieci, rozwija zamiłowanie do śpiewu, muzyki i tańca, rozwija dyspozycje psycho-fizyczne dzieci, a także wyzwala dziecięce emocje i wyobraźnię. W zakresie wychowania estetycznego i ogólnego uwrażliwia na piękno w muzyce, ruchu i otaczającym świecie. Współdziała z programem wychowania w przedszkolu w kształceniu pozytywnych cech osobowości i pożądanych postaw społecznych oraz w przygotowaniu dziecka do szkoły.
Wpływ rytmiki na muzyczną aktywność dziecka odbywa się poprzez dostosowane dla poszczególnych grup wiekowych elementy:
- Ćwiczenia i zabawy słuchowo-ruchowe.
- Ćwiczenia słuchowo-głosowe.
- Improwizacje ruchowe, głosowe i instrumentalne.
- Słuchanie muzyki.
- Śpiewanie piosenek.
- Grę na instrumentach perkusyjnych.
- Interpretacje ruchowe piosenek i utworów muzycznych.
- Łatwe tańce ludowe.
Celem kształcenia jest:
- Kształcenie słuchu muzycznego i pamięci muzycznej.
- Rozwijanie poczucia rytmu, poczucia metrycznego i tempa.
- Rozwijanie wrażliwości na elementy muzyczne, takie jak: tempo, dynamika, artykulacja, melodia, forma.
- Rozróżnianie barw instrumentów.
- Doskonalenie aparatu mowy.
- Kształcenie motoryki i prawidłowej postawy.
W naszym przedszkolu metoda rytmiki Emila Jaques – Dalcroze’a – jako najbardziej popularna w Polsce forma wychowania muzycznego, estetycznego i ogólnego – stanowi podstawę wprowadzania dzieci w świat muzyki. W trakcie zajęć wykorzystywane są także wybrane elementy z systemu Carla Orffa oraz Zoltana Kodaly’a.
Emil Jaques-Dalcroze (1865 – 1950) to wybitny szwajcarski kompozytor, pianista, pedagog, scenograf i pisarz. Twórca metody wychowania muzycznego zwanej popularnie rytmiką. Założeniem metody jest rozwój słuchu poprzez skorelowane ćwiczenia ruchowo – rytmiczne, intonacyjne i umuzykalniające. Naczelną ideą Jaques – Dalcroze’a było dążenie do skojarzenia ruchu z muzyką, a tym samym przybliżenie muzyki do człowieka.